Federico García Lorca. Artysta i reformator teatru
- Kategoria:
- teatr
- Seria:
- Biblioteka Iberyjska
- Wydawnictwo:
- Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego, Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego
- Data wydania:
- 2023-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2023-01-01
- Liczba stron:
- 496
- Czas czytania
- 8 godz. 16 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788379014378
- Tagi:
- Federico García Lorca
Urszula Aszyk: profesor nauk humanistycznych, od 2021 profesor emerytowana Uniwersytetu Warszawskiego, z którym od roku 1980 była związana jako wykładowca literatury hiszpańskiej w Instytucie Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich. Wcześniej, jako asystent a następnie adiunkt, pracowała w Katedrze Teorii Literatury, Teatru i Filmu Uniwersytetu Łódzkiego. Przez ponad dwa lata (1998‒2000) na stanowisku profesora nadzwyczajnego prowadziła zajęcia na Uniwersytecie Śląskim. Była też zapraszana jako Visiting Professor przez uczelnie zagraniczne, między innymi w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Hiszpanii, Brazylii, Szwecji, a w Wielkiej Brytanii, jako Senior Fellow prowadziła wykłady i seminaria na Uniwersytecie w Brystolu (1995‒2003) w zakresie studiów hispanistycznych. Pod jej kierunkiem powstały dziesiątki prac magisterskich i kilkanaście rozpraw doktorskich; była też recenzentem wielu rozpraw doktorskich i habilitacyjnych. Brała udział w dziesiątkach kongresów międzynarodowych i współorganizowała sympozja i kongresy na polskich uniwersytetach. Jest współzałożycielką Polskiego Stowarzyszenia Hispanistów i kilkakrotnie była przewodniczącą Zarządu Głównego tego Stowarzyszenia.
Była też członkiem Zarządu Głównego Asociación Internacional de Hispanistas i współpracowała z wieloma innymi stowarzyszeniami hispanistów. Jako konsultant i recenzent stale współpracuje z redakcjami pism naukowych, polskich i zagranicznych. Badania naukowe Urszuli Aszyk skupiają się na zagadnieniach dramatu i teatru; publikowane przez nią prace dotyczą dramaturgii hiszpańskiej Złotego Wieku oraz teatru i dramatu XX wieku, polskiego i hiszpańskiego, zajmowała się również polsko-hiszpańskimi związkamu teatralnymi. Za osiągnięcia w badaniach naukowych była wielokrotnie nagradzana. Ogłosiła drukiem ponad dwieście rozpraw i artykułów, jest autorką serii książek: Iwo Gall. Poszukiwania teatralne (1978); Współczesny teatr hiszpański w walce o… teatr (1988, nagroda Klubu Krytyki Teatralnej im. Edwarda Csato); Entre la crisis y la vanguardia. Estudios sobre el teatro español del siglo XX (1995); Federico García Lorca w teatrze swoich czasów (1997); Corrale de comedias. Publiczne i stałe teatry w Hiszpanii, koniec XVI w. – pocz. XVIII w. (2005, nagroda Polskiego Ośrodka ITI-UNESCO); Drama‒Teatro‒Arte. Metateatralidad, intertextualidad y teatralidad del drama español del Siglo de Oro y del siglo XX (2014); Fuera de contexto.
Obras dramáticas, motivos y mitos españoles en el teatro polaco (2017). W jej opracowaniu ukazały się drukiem Pisma o teatrze Iwo Galla (1993); Teatr niedokończony ‒ teatr otwarty Federika Garcíi Lorki (wybór tekstów i przekład, 1998); Nowa sztuka pisania komedii w dzisiejszych czasach. Przedstawiona Akademii w Madrycie Lopego de Vega (przekł. i wstęp, 2008). Pod jej redakcją wyszło szereg tomów prac zbiorowych, między innymi: Teatr Calderóna: tradycja i współczesność (2002); Reescritura e intertextualidad. Literatura-Historia-Cultura (2007),była też współredaktorem zbiorów studiów: El teatro español como objeto de estudios a comienzos del siglo XXI (2015); El texto dramático y las artes visuales. El teatro español del Siglo de Oro y sus Herederos en los siglos XX y XXI (2017); Teatro como espejo del teatro (2017).
Z recenzji Justyny Ziarkowskiej:„[…] książka o Lorce jako artyście teatru – a mamy do czynienia z książką wypełnioną pogłębionymi i często porywającymi analizami jego dzieł dramaturgicznych, odwołującymi się do najnowszych ustaleń europejskich i amerykańskich badaczy: hispanistów, teatrologów i biografów Lorki – jest w Polsce bardzo potrzebna. […] Autorka świetnie dowodzi, że mamy do czynienia z wielkim reformatorem teatru, który sto trzy lata po swoim debiucie […] nie przestaje wzruszać widzów i inspirować innych artystów. Lorce udało się stworzyć specyficzny model teatru, wypracować własną konwencję teatralną, zaś Autorce przedstawić z pasją i równocześnie bez straty dla badawczej dociekliwości obraz znakomitego dramaturga i równocześnie wybitego reżysera i inscenizatora”.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
OPINIE i DYSKUSJE